Entä? Ehkä

Entä jos kirjoittaisi dekkarin? Facebookissa eräs kirjailijatoverini uumoili, että jos kirjoittaisi dekkarin, ne kuulemma myyvät hyvin.

Ehkä hänen lausahduksessaan oli palanen sarkasmia. Ehkä näin runoilijana olen ajatellut joskus samalla tavalla, enkä tarkoita sillä mitenkään väheksyä dekkarigenreä tai ylipäänsä rikosromaaneja; itse asiassa luen aika paljon niitä ja joitakin jopa yritän haalia omaan hyllyynikin, mm. Pentti Kirstilää. Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää–kirjat ja Henning Mankellin Wallander-opukset minulla on jo, sarjoina niitä kahlailen yhä uudelleen ja uudelleen lävitse.

Mutta olen minä uumoillut ihan samaa kuin kirjailijatoverini: entä jos kirjoittaisi dekkarin? Tulisiko sillä vähän lisää euroja, vähän lisää lukijoita, vähän lisää tulevaisuutta jota olisi mahdollista ennustaa?

Olen itse asiassa vienyt uumoilua vähän pidemmälle ja luonnostellut jotakin dekkarimaista paperille. Se on vasta harso, mutta kenties joskus vielä kirjaimet voi erottaa sanoiksi, ja sanat lauseiksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s