Kirjoittamisen hurmiosta

Parhaimmillaan kirjoittaminen on hurmiota – kun innostuu jostakin ja sama tunne kantaa pidempäänkin; on omasta mielestään saanut juonen päästä kiinni ja haluaa roikkua sen mukana mahdollisimman pitkään.

Tulin julistaneeksi toisaalla kuinka uusien runojen kirjoittaminen tuntuu hyvältä. Ne ovat mielestäni joko parasta tai huonointa mitä koskaan olen kirjoittanut.

Nuo adjektiivit ovat suoraan sanottuna huonoja, sillä kyse on pikemminkin siitä kuinka innostunut olen kirjoittamisestani ja kirjoittamistani jutuista.

Olen oppinut ymmärtämään, että kyse on jonkinlaisesta tilasta, pääosin runojen ja runouden suhteen. Olen myös oppinut, että kyse on samalla laadun määreestä minulle itselleni. On oikeastaan selittämätöntä miten sellainen ”tila” syntyy, mutta jos yrittäisi:

kuulun niihin kirjailijoihin, jotka kirjoittavat jatkuvasti. Koko ajan on joku projekti kesken; runo, novelli tai se iänikuinen romaaninraakile. Ehkä kyse on raakalaismaisesta kirjoittamisesta tai vasta hahmotteluasteella olevasta kynäilystä.

Ja sitten yhtäkkiä se iskee: jonkinlaisen idean päälle syntyy kokonaiskuva, eräänlainen koti, jonka seinät, katto ja lattia kertovat että ”näin se tulee kirjoittaa”.

Ja sitten alan seikkailun. Hahmottelen lisää, mielikuvittelen, löydän säännöllisyyksiä ja yhtäläisyyksiä, jonkinlaisen maalin jonne pyrin hinnalla millä hyvänsä. Matkavauhdilla ei ole merkitystä, seuralla kylläkin – tarvitaan optimaaliset olosuhteet kirjoittamiselle eli ymmärtävä puoliso ja toimiva tietokone (mieluiten oma).

Ja nehän minulla on! Voin siis antaa mennä, uppoutua.

Sillä tiellä olen. Jos kaikki menee suunnitellusti, saan ensi vuonna juhlia uuden kokoelman ilmestymistä. Luotan siihen teokseen kuin vuoreen, eikä  tunteeseen liity minkäänlaista uutuudenviehätyksestä johtuvaa ihastumisenkaltaista hurmiota vaan raaka tieto, fakta: olen mennyt eteenpäin, se on parasta minua. Se on teille kirjoitettu, teitä varten.

Ja sillä välin kun sitä luette, minä kirjoitan lisää.

2 kommenttia artikkelissa “Kirjoittamisen hurmiosta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s