Kondis

Tilasin vatsalaudan. Se on se sellainen puolikaaren muotoinen jalallinen vempele, lauta, joita kuntosaleillakin näkee. Raskastekoisen näköinen vekotin. Sen on pakko olla hyvä ovistoppari.

Totta puhuakseni olen ajatellut kohottaa hivenen kuntoani. Toki liikun muutenkin säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta en ainakaan tarpeeksi monipuolisesti. Ajalliset rajat ovat usein esteenä (tämä lienee se yleisin tekosyy), ja kun palkkatyöni on istumatyötä ja tämä kirjailijuus myös, olen havainnut että hyvin pienikin määrä suklaata – esim. Fazerin levy joka toinen päivä – valahtaa hauiksesta ja rotevasta rintakehästä vatsanseutuun, aivoista puhumattakaan. Peli ei ole vielä osaltani menetetty – olen luonnostani hoikka, joten minulla on armonaikaa hieman pidempään. Mutta rajalla keikutaan.

Vatsalaudalla voi myös tehdä selkäliikkeitä. Se on hyvä, sillä selkälihaksiakin istumatyössä tarvitaan. Nyt, kun on vuosikausia hönöttänyt työkseen tuolilla pöydän ääressä, huomaa kuinka tärkeää on pitää huolta keskivartalon lihaksista. Kun lihakset ovat hyvässä kondiksessa, hyvä ryhti on helpompi pitää (jos on taipuvainen lysähtämään kasaan). Ryhdissä istuminen on paras keino alaselkäongelmien ehkäisyyn. Hyväkään ergonomia ei pelasta huonoja tapoja.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s